Kalendarium
Budowa Portu Handlowego w Gdyni w latach 1924-1989 / Ryszard Mielczarek
DataWpis

Piątek
24 grudzień
1920

Na skutek starań MSWojsk. prawo wywłaszczenia potrzebnych terenów przyznał minister b. dzielnicy pruskiej rozporządzeniem z dnia 3 grudnia 1920 r.

Wtorek
11 styczeń
1921

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Toruniu wydał rozporządzenie "[...] w przedmiocie przedsięwzięcia robót przygotowawczych celem wybudowania portu wojennego w Gdyni".

Sobota
19 luty
1921

Sejmowa Komisja Morska i Komisja Przemysłowo-Handlowa obradowały wyłącznie nad sprawą budowy portu gdyńskiego podejmuąc szereg uchwał.

Środa
03 październik
1923

KEM upoważnił Ministerstwo Przemysłu i Handlu do wszczęcia przedwstępnych rokowań z przedsiębiorstwami prywatnymi na podstawie przez siebie określonych warunków.

Sobota
29 marzec
1924

Na posiedzeniu KEM przychylił się do wniosku ministra przemysłu i handlu, aby budowę portu gdyńskiego powierzyć konsorcjum francusko-polskiemu, do którego weszły przedsiębiorstwa: "Societe Anynome Hersent", "Societe de Construction des Batignolles", M.M. Schneider et Compagne, Polski Bank Przemysłowy oraz dwaj inżynierowie: Władysław Rummel i Teodozy Nosowicz.

Sobota
07 czerwiec
1924

Konsorcjum francusko-polskie do budowy portu uzyskało osobowość prawną.

Piątek
04 lipiec
1924

Inż. Roger Paul le Goff został pełnomocnikiem Konsorcjum Francusko-Polskiego dla Budowy Portu w Gdyni. Pełnił swe obowiązki do 20 kwietnia 1936 r.

Piątek
04 lipiec
1924

Została podpisana druga z umów o budowę portu z konsorcjum francusko-polskim.

Piątek
04 lipiec
1924

Uroczyste podpisanie pierwszej umowy o budowie portu w Gdyni. Ze strony polskiej podpis złożył na tym dokumencie ówczesny minister przemysłu i handlu inż. Józef Kiedroń, a ze strony udziałowców konsorcjum francusko-polskiego inż. Roger Paul le Goff.

Poniedziałek
01 wrzesień
1924

W kierownictwie Budowy Portu zatrudniony został technik komunikacji Aleksander Budlewski.

Niedziela
01 marzec
1925

Inż. Wenda zaangażował Albina Serbinowicza na stanowisko księgowego Kierownictwa.

Wtorek
25 sierpień
1925

Został przyjęty w charakterze głównego kontrolera robót żelbetonowych Maksymilian Arciszewski.

Sobota
01 styczeń
1927

W Departamencie Morskim powołano do życia Biuro Studiów, którego kierownikiem został inż. Włodzimierz Kajetan Szawernowski. Głównym zadaniem tej placówki było opracowanie projektów budowlanych portu gdyńskiego oraz jego wyposażenia. Działało w latach 1927-1931, a do jego stałych pracowników należeli inżynierowie: WIktor Jaworski, W. Łabuć, W. Wagner, zaś asystentem projektanta był Józef Czyż.

Sobota
15 luty
1930

Podpisanie drugiej umowy o budowę portu w Gdyni.

Piątek
20 lipiec
1934

Rząd polski zawarł trzecią umowę o budowę portu z konsorcjum francusko-polskim, do którego weszły polskie spółki: "Biuro Budowlane Franciszek Skąpski i Spółka. Inżynierowie S.A." i "Inż. W. Paszkowski". Umowa została parafowana 4 lipca 1924 r.

Poniedziałek
20 kwiecień
1936

Inż. Roger Paul le Goff przestał pełnić obowiązki jako pełnomocnik Konsorcjum Francusko-Polskiego dla Budowy Portu w Gdyni.

Port Gdynia Kalendarium
Rocznik Gdyński © 2018